by

5 Tips om gemakkelijker af te vallen

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Vaak nemen mensen zich voor om gezonder te eten, af te vallen, meer te bewegen, enzovoorts. Dit voornemen is natuurlijk fantastisch, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral wanneer je het roer in een keer drastisch omgooit, kan dit zorgen voor problemen met motivatie. Daarom wil ik vandaag vijf tips delen om gemakkelijker af te vallen. 

1. Werk in kleine stapjes

In de meeste gevallen kan je een dieet veel makkelijker volhouden wanneer je jouw einddoel opdeelt in kleine stukjes. Ga daarom in kleine stapjes voorruit in plaats van plost het roer om te gooien. Neem je bijvoorbeeld voor om elke week aandacht te geven aan een eetgewoonte die je graag wilt verbeteren. Zo begin je in week een met geen suiker toe te voegen aan warme dranken en eet je de week daarop in plaats van een muffin een banaan tijdens de koffiepauze.

2. Maak het meetbaar

Gezonder eten is een vrij abstract begrip. Neem je eetgewoontes onder de loep en ga bij jezelf na wat je wilt veranderen. Geen frisdrank drinken is namelijk al een stuk concreter dan “gezonder eten”.

3. Maak het jezelf niet te moeilijk

Als jij bijvoorbeeld niet in kunt houden wanneer er een zak chips open is, is het wellicht makkelijker om te zorgen dat je dit type producten niet in huis hebt. Niet omdat je nooit mag zondigen, maar meer omdat minder gezond eten makkelijker pakt wanneer je het in huis hebt. Moet je naar de winkel voor een zak van jouw geliefde chips, is dat toch een extra hindernis.

4. In de supermarkt

Bovenstaande trucje werkt ook in de supermarkt. Als jij jezelf niet in kunt houden wanneer je langs de bakkerij loopt waar alle lekkere taartjes en croissantjes liggen, blijf daar weg. Vaak is de supermarkt zo ingedeeld dat deze begint bij de groenten- en fruitafdeling, dit is jouw terrein. Probeer hier zo veel mogelijk van je boodschappen te doen, pak daarna de dingen van je lijstje die je nodig hebt en niet in dat deel liggen en ga dan direct naar de kassa. Houd jezelf dan ook bij de kassa in om niet een heerlijke chocoladereep mee te nemen voor in het vuistje.

5. Eet meer groenten

Wanneer een van je voornemens is om meer groenten en fruit te eten, kan het een tip zijn om bij iedere maaltijd iets hiervan toe te voegen. Stel je eet ’s ochtends een boterham met stroop eet hierbij dan bijvoorbeeld een appel en wat tomaatjes. Dit trucje kan je ook toepassen bij je lunch of je kan je snacks vervangen door bijvoorbeeld snackgroenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *