by

Droogtrainen

Als je voor de zomer een goed lichaam wil en meer spierdefinitie zou je kunnen gaan droogtrainen. Om het spierverlies o laag mogelijk te houden moet je dit gestructureerd doen en niet te snel.

Wat is droogtrainen precies

Bij droogtrainen zorg je ervoor dat je vetpercentage in percentage omlaag gaat zonder te veel spieren af te breken. Droogtrainen wordt ook wel cutten genoemd en volgt meestal na een bulkperiode, waarin je juist probeert aan te komen in spiermassa maar ook in vet.

Moet ik droogtrainen of niet?

Of je moet droogtrainen of niet is moeilijk te bepalen en per persoon verschillend. Je moet het moment zelf aan voelen, omdat het ook afhankelijk is van je uiteindelijke doel. Over het algemeen blijven mensen langer in de bulkfase, omdat dit makkelijker is vol te houden en je hiermee een nog hogere spiermassa op kunt bouwen. Met een goed ontwikkelde spiermassa is het ook makkelijk om de cut-fase vol te houden, dit omdat je na het zien van de resultaten meer motivatie hebt dan waarbij je weinig verschil ziet. Je kunt ook kijken naar je vetpercentage, wanneer je vetpercentage tussen de 15-20% ligt zou je kunnen gaan droogtrainen. Bij mannen is een sixpack zichtbaar bij 8-12%, vrouwen hoeven vaak niet zo laag in vetpercentage te zitten. Vrouwen streven vaker naar een vetpercentage van 12-15%.

Tips om het droogtrainen vol te houden

Tip 1: Drink veel water
Water drinken is sowieso altijd goed, maar tijdens het droogtrainen is het al helemaal noodzakelijk. Ten eerste zorgt water voor een voller gevoel, ten tweede heb je water nodig voor ene goede vetverbranding.

Tip 2: Begin niet aan een crashdieet
Tijdens het droogtrainen zal je minder calorieën moeten gaan nemen, maar maak niet de fout om aan een crashdieet te beginnen. Hierdoor krijg je geen voedingsstoffen binnen en breek je veel zuurverdiende spiermassa af.

Tip 3: Zorg voor kwalitatief goed eten
Maak voor jezelf, of samen met een personal trainer een voedingsschema met de juiste verhouding in koolhydraten, eiwitten en vetten. Je hebt van elke macro nutriënten goede en slechte soorten, probeer vooral de goede soorten te eten.

Tip 4: Ga niet op de weegschaal staan
Motivatie is een groot onderdeel bij het droogtrainen. Omdat de weegschaal niet accuraat is en je een vertekend beeld kan geven van je voortgang moet je de weegschaal vermijden. Zo kan je volledig focus houden op je schema zonder bijkomende druk of frustraties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *