by

Fouten in je dieet voorkomen

Afvallen gaat niet vanzelf. Toch kan het zo zijn dat je al een hele tijd bezig bent met een bepaald dieet, maar je nog niet (snel genoeg) afvalt. Dit kan komen omdat je ondanks al je goede bedoelingen toch nog een aantal foutjes maken in je dieet. Daarom heb ik voor jou een aantal voorkomende foutjes op een rij gezet. Doe er jouw voordeel mee!

Een wereld vol mythes

Misschien ben je al bekend hiermee, maar anders heb ik heel slecht nieuws. Je kan namelijk niet plaatselijk vet verbranden. Helaas, maar dit bestaat gewoon niet. Dus wil jij afvallen rond je buikstreek, verlies je ook vet op plekken waar je dat liever niet wilt. Bijvoorbeeld bij billen of borsten. Houd dus rekening dat het verbranden van vet ook nadelen heeft.

Less is more, of toch niet?

Wie vet wil verliezen zal minder calorieën tot zich nemen dan diegene verbruikt. Hoewel dit klopt, is dit niet altijd de juiste aanpak. Het gevaar heerst namelijk dat je te weinig gaat eten. Dat is dan ook de reden dat je deze methode niet drastisch moet terugbrengen. Verstandiger is om zo’n 10% to 20% onder je caloriebehoefte te gaan zitten. Bovendien houd je het drastisch terugbrengen niet lang vol en is het ook zo dat het lichaam je welverdiende spiermassa als brandstof gaat gebruiken. 

All in

We leven in een wereld van uiterste. Het is of alles, of niets. Voor veel mensen is diëten geen uitzondering. Dat is ook een van de redenen dat het een veelbesproken onderwerp is. Volgende uitspraken heb je vast wel eens gehoord: “je moet minstens zes keer per dag eten om vet te verliezen!” “Zorg ervoor dat je minstens 600 gram koolhydraten eet.” “Eet nooit fruit of melkproducten.” “Je hebt deze 30 supplementen nodig om blijven af te vallen.”  Dit wil niet zeggen dat al deze adviezen niet werken, maar helaas bestaat er gewoon geen kant en klare oplossing. Bovendien kan een heel strikt regime ertoe leiden dat je het niet volhoudt, en dan ben je er nog niet bij gebaat. Houd daarom de lange termijn in je gedachte. Probeer je doel te behalen in kleine stapjes; een duurzame aanpak. Je zult zien dat het gemakkelijker gaat en je dit beter kunt volhouden.

Keeping up with the trends

Natuurlijk is het verleidelijk om wanneer er een nieuw hip dieet verschijnt deze meteen te volgen. Denk bijvoorbeeld aan het ‘hoormoondieet’, het ‘koolsoep dieet’ of een ander type (raar) hip dieet. Mocht je dit nou ooit geprobeerd hebben, let dan even op. De nieuwste dieetmethodieken proberen jou met hun marketing te overtuigen door “de laatste onderzoeken” en persoonlijke succesverhalen. Natuurlijk soms werken deze waanzin diëten en dan merk je snel resultaat. Maar op het moment dat je weer “normaal” gaat eten/doen. Merk je dat de kilo’s die je verloren dacht te zijn er net zo snel weer aankomen. Bovendien nemen ze om een of andere reden nog extra kilo’s met zich mee ook. Is al dat harde werken voor niets geweest. Meerderheid van deze diëten laat namelijk zien dat ze ongezond en heel extreem zijn en niet gevolgd moeten worden voor een lange perioden. Doe daarom geen dingen die je niet voor de rest van je leven kunt volhouden. Het is tenslotte een lifestyle.

Dit waren een paar tips die jouw kunnen helpen om op de juiste manier te laten afvallen. Hopelijk ben je erbij gebaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *