by

Belang van goede nachtrust bij afvallen

Iedereen weet dat een goede nachtrust belangrijk is voor een goede gezondheid, maar hoe belangrijk is het bij het afvallen. In dit artikel wordt het belang van een goede nachtrust beschreven en krijg je een aantal tips om dit te verbeteren.

Goede nachtrust

Om te weten of een goede nachtrust belangrijk is bij het afvallen, is het natuurlijk handig om te weten wat een goede nachtrust precies inhoudt. Dit begint natuurlijk met de duur van de slaap, onderzoek toont aan dat een mens gemiddeld tussen de 7 en 9 uur per nacht moet slapen om optimaal te kunnen functioneren. Ook de regelmatigheid van je slaap speelt een enorme rol. Wanneer je steeds op andere tijden naar bed gaat dan went je lichaam nooit aan een bepaald ritme.

Hormonen

Een verstoord ritme heeft een grote impact op je hele lichaam, ook op je hormonen. In je slaap maak je hormonen aan als melatonine en leptine, de laatste zorgt ervoor dat je een verzadigd gevoel krijgt na het eten. Ook wordt de aanmaak van ghreline gestimuleerd, dit zorgt juist weer voor een extra hongergevoel. Met andere woorden, hoe slechter je slaapt, hoe meer honger je hebt. Dit kan gepaard gaan met de wel bekende vreetbuien. Dit gaat natuurlijk niet samen met je doel om af te vallen!

Stofwisseling

Door een verstoord slaapritme raakt ook je stofwisseling in de war, dit komt omdat je lichaam eraan gewend is dat je overdag druk bent en ’s nachts herstelt. Wanneer dit ritme regelmatig doorbroken wordt, raakt je lichaam letterlijk in de war en weet het niet meer wanneer het wat moet doen, hierdoor raakt je metabolisme verstoord. Met als gevolg dat je overdag minder calorieën gaat verbranden dan je normaal zou doen. Hierdoor blijven er veel calorieën over die zich later omzetten in vet.

Mindset

De laatste reden dat een goede nachtrust belangrijk is voor het afvallen is je mindset. Tijdens je slaap maak je serotonine aan, een hormoon dat ervoor zorgt dat jij lekker in je vel zit. Wanneer je te weinig serotonine in je lichaam hebt, zal je je sneller depressief en lusteloos voelen. Dit kan ervoor zorgen dat jij geen zin meer hebt in je dieet en het gaat compenseren met slecht eten. Je motivatie is dan dus een stuk minder, daarbij zit je gewoon slechter in je vel.

5 Tips voor een betere nachtrust

Na al deze informatie over nachtrust en allemaal verschillende hormonen volgen hier een aantal tips om je nachtrust te kunnen verbeteren. 

1. Eet geen koolhydraten vlak voor het slapen gaan. 

Dit heeft te maken met het feit dat koolhydraten je bloedsuikerspiegel verhogen waardoor je een boost van energie krijgt waardoor het moeilijker wordt om in slaap te komen.

2. Vermijd blauw licht.

Mobiele telefoons, digitale wekkers, computers en vele andere apparaten veroorzaken kortgolvig blauw licht, dat het zonlicht nabootst en dat je lichaam vertelt dat het tijd is om op te staan. Probeer het gebruik van deze hulpmiddelen te voorkomen binnen een uur voordat je van plan bent om in slaap te vallen. Probeer wekkers en andere schermen te bedekken.

3. Drink geen koffie 8 uur voor het slapen.

Cafeïne zorgt voor een opgewekt gevoel, iets wat je niet wil hebben als je gaat slapen. Cafeïne, maar ook thee, cola en nicotine blijven gemiddeld 8 uur in je lichaam zitten. Zorg er dus voor dat je 8 uur voor het slapen geen van deze producten meer neemt.

4. Verduister je slaapkamer.

Voor een optimale nachtrust is het belangrijk dat je slaapkamer zo donker mogelijk is. Hierdoor maakt je pijnappelklier meer melatonine aan en zal je beter kunnen slapen.

5. Pas op met alcohol

Veel mensen grijpen naar de alcohol als slaapmutsje. Dit werkt zeer effectief om in te slapen, maar het feitelijke doorslapen is van mindere kwaliteit. Ook zal de alcohol energie kosten om af te breken en maakt je dus per saldo ook vermoeider. Alcohol vertroebelt de heldere geest waardoor nadenken ook meer energie kost.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *